۹ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۰۹

معتادان خیابانی تهران 7 میلیارد تومان بودجه کشور را مصرف کردند

معتادان خیابانی تهران 7 میلیارد تومان بودجه کشور را مصرف کردند

معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركتهاي مردمي ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: طي دو سال گذشته، مبلغ 25 ميليارد تومان براي اجراي ماده 16 قانون در استانها هزینه شده كه از اين رقم حدودا 7 ميليارد تومان به استان تهران اختصاص يافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور جزئیات سي و يكمين جلسه كميته مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر را منتشر کرد.

در این جلسه عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور گفت: اقدامات انجام شده در حوزه مبارزه با مواد مخدر خوب است اما مردم و افكار عمومي، توقع دارند اقدامات موثرتري را در اين زمينه شاهد باشند؛ چرا كه مردم قدرت و توانايي دولت را در شرايط بحراني ديده‌اند.

وي افزود: طبق آمار رسمي قوه قضاييه، علت 36 درصد سرقت‌ها اعتياد است، طلاق، همسرآزاری و کودک‌آزاری و خشونت از ديگر پیامدهای ویران‌کننده اعتیاد در جامعه است، به راستي كه مواد مخدر ام‌المصائب جرائم در كشور است.

دبيركل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در اين جلسه دو بحث مهم مورد تاكيد قرار گرفته، يكي بررسی راهکارهای برخورد با خرده‌فروشان و ديگري معتادان متجاهر، با تلاش دستگاه‌هاي مقابله‌كننده تاكنون ضربات محكمي به بنيان‌هاي اقتصادي قاچاقچيان وارد شده، شبكه‌هاي توزيع مواد مخدر زيادي شناسايي و منهدم شده اما هنوز به نقطه مطلوب نرسيده‌ايم. لذا بايد به اين مسئله ديني و انساني نگاه كنيم و تمام توانايي خود را در راه اين مبارزه در طبق اخلاص بگذاريم.

رحماني فضلي با بيان اينكه مهمترين مشكل ما كمبود مكان براي نگهداري معتادان متجاهر است، افزود: ما ظرفيت‌هاي خوبي همچون مراكز درمان و كاهش آسيب و اردوگاه‌هاي محكومين مواد مخدر داريم، مثلا کمپ فشافویه ظرفیت 10 هزار نفر را دارد كه در صورت راه‌اندازي آن بخشي از مشكل کمبود مکان حل مي‌شود.

وي در ادامه جمع‌آوری معتادان متجاهر را وظیفه نیروی انتظامی دانست و گفت: اميدواريم با توجه به تعهد به عمل آمده مبني بر راه‌اندازی 4 مرکز نگهداری و بازپروري معتادان در 4 نقطه تهران و با ظرفیت هر كدام 1500 نفر از سوي شهرداري تهران بخش اعظمي از مشكل كمبود جا براي اين دسته از معتادان حل شود.

وزير كشور افزود: 80 درصد خرده ‌فروشان مواد مخدر، مصرف کننده هم هستند كه اين خرده‌فروشان مي‌بايست جمع‌ شوند در اينصورت رگ حياتي چرخه اعتياد قطع مي‌شود و به بيان ديگر ارتباط معتاد با قاچاقچي قطع خواهد شد.

رحماني‌فضلي در پايان گفت: رقم يك ميليون و 325 هزار نفري معتادان با احتساب بعد خانوار، رقم قابل توجهي براي كشور است كه حتي ممكن است مشكلات بيشتري هم ايجاد كند، در اين حوزه همه دستگاه‌ها از جمله صدا و سيما، قوه قضائيه، وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي و... در بخش ماموريتي خود تلاش لازم را به عمل مي‌آورند ليكن بايد باز هم تلاش بيشتري شود تا به نتيجه مطلوب رسيد.
 
همه كشور بايد در مبارزه با مواد مخدر احساس مسئوليت كنند

همچنين حجت‌الاسلام رئیسی دادستان کل کشور با بيان اينكه مجموع اقداماتي كه در كل كشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر شده بايد منجر به كاهش تهديد مواد مخدر شود، گفت: به نظر مي‌رسد تنها بخشي از كشور در اين مبارزه احساس مسئوليت و ماموريت مي‌كنند نه همه آن. اگر همه كشور احساس مسووليت كنند موفق خواهيم شد.

وي افزود: اسناد بالادستي و سياستهاي حوزه مبارزه با مواد مخدر كاملا روشن است، لذا بايد از همه ظرفيت‌هاي كشور استفاده كرد، توانمندي‌هاي ما در نيروهاي مختلف مي‌تواند حجم بسياري از اين تهديد را كاهش دهد.

قول مساعد شهردار براي ساخت 4 مركز نگهداري و بازپروري معتادان در تهران

محمدباقر قاليباف شهردار تهران در اين جلسه با بيان اينكه بيشترين تلاش بايد براي پيشگيري از اعتياد قشر سالم جامعه باشد تا فرد سالم ديگري به دايره اعتياد وارد نشود، قول مساعد داد ظرف 6 ماه آينده نسبت راه‌اندازی 4 مرکز نگهداري و بازپروري معتادان در 4 نقطه تهران با ظرفیت هر كدام 1500 نفر و در مجموع 6 هزار نفر اقدام كند.

كمبود مكان براي نگهداري معتادان متجاهر

همچنين در اين جلسه سردار حسین اشتری جانشین فرمانده ناجا گفت: پليس به دنبال آن است تا توان خود را معطوف به برخورد با شبكه‌ها و باندهاي قاچاق كند و از ورود مواد مخدر به كشور جلوگيري كند، در عين حال تمركز پليس برخورد با خرده‌فروشان نيز هست و در اين بخش اقدامات خوبي انجام داده هر چند كه تا نقطه مطلوب فاصله داريم لذا مي‌طلبد تا تلاش بيشتري شود.

وي وجود معتادان رها شده در شهرها را نگران‌كننده توصيف كرد و افزود: پاتوق معتادان در زير پل‌ها، بزرگراه‌ها و.. چهره زشتی به شهر داده و در عين حال آسيبهاي زيادي به جامعه وارد مي‌كنند، همكاران ما در اين بخش آمادگي دارند اما مشكل كمبود مكان دارند، 80 درصد مراحل ساخت 7 اردوگاه‌ مربوط به ماده 42 قانون مبارزه با مواد مخدر انجام شده كه در صورت راه‌اندازي آنها، بخشي از اين مشكل رفع مي‌شود.

دستگیری روزانه 130 خرده فروش در تهران

همچنين سردار حسین ساجدی‌نیا رئیس پلیس پایتخت نيز گفت: تعداد معتادان متجاهر طي چند سال گذشته روند رو به رشدي داشته و از 5 هزار به بيش از 10 هزار رسيده است، از ابتداي سال نيز به طور ميانگين، روزانه 130 نفر خرده فروش دستگير شده‌اند كه براي نگهداري آنان، مشكل كمبود مكان داريم.

وي وجود مراكزي همچون شفق با ظرفيت 500 نفر (در صورت رفع مشكل و راه‌اندازي مجدد آن)، اخوان با ظرفيت 300 نفر و كمرد با ظرفيت 800 نفر و مراكز خصوصي و دولتي را از ظرفيت‌هاي مهم براي نگهداري و درمان معتادان در تهران خواند و گفت: پليس هر زمان كه كمپ‌ها اعلام كردند ظرفيت خالي دارند، افراد را شناسايي و به كمپ‌ها منتقل كرده است، به طور نمونه طي 6 ماه گذشته، 3500 نفر جمع‌آوري و به كمپ‌ها فرستاده شده‌اند.

ساجدي‌نيا در خصوص زنان معتاد متجاهر در تهران گفت: عدد اين دسته از معتادان متجاهر قابل توجه نيست اما این موضوع به دليل بزهكاري‌ها و آسيبهای اجتماعي كه اين افراد بوجود مي‌آورند از اهميت بسزايي برخوردار است كه در اين بخش نيز بايد راهكاري در نظر گرفته شود.

پذيرش بيش از 12 هزار معتاد متجاهر

بابك دين‌پرست معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركتهاي مردمي ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز گفت: در طول 25 سال گذشته، موضوع مراکز درمان اعتياد (کاردرمانی و حرفه‌آموزی و بازپروری) در 41 جلسه ستاد از كل 128 جلسه ستاد (33 درصد از کل جلسات) مطرح شده است.

وي افزود: طبق قانون معتاداني كه فاقد گواهی درمان و کاهش آسیب بوده و به اعتياد تجاهر كنند مشمول ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر مي‌شوند كه بايد با دستور مقام قضائی برای مدت یک تا سه ماه در مراکز درمان و کاهش آسیب نگهداري شوند.

معاون كاهش تقاضاي ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه، قطع رابطه مصرف‌كننده و قاچاقچي، كاهش جرايم خُرد و بويژه سرقت، ايجاد مزاحمت، خروج عوامل اصلي توزيع مواد مخدر خُرد در شبكه‌ هاي شهري، كاهش مرگ و ميرهاي ناشي از سوء مصرف مواد، كاهش ابتلا و مرگ و ميرهاي ناشي از بيماريهاي مهلك عفوني، ارتقاء سطح امنيت اجتماعي جامعه و پاك شدن چهره شهرها از مظاهر آشكار پدیده اعتياد را از عوامل مهم درمان و ساماندهي معتادان بيخانمان و متجاهر موضوع ماده 16 خواند و گفت: در حال حاضر تعداد 17 مركز ماده 16 در 17 استان كشور راه‌اندازي شده است.

دين‌پرست تعداد كل افراد پذيرش شده در 6 ماهه اول امسال در اين مراكز را، 12583 نفر اعلام كرد که از این تعداد 2916 نفر (23 درصد) در مراكز ماده 16 استان تهران پذیرش شده‌اند و همچنين طي دو سال گذشته، مبلغ 25 ميليارد تومان از سوي ستاد براي اجراي ماده 16 قانون در استانها هزینه شده كه از اين رقم حدودا 7 ميليارد تومان (28 درصد) به استان تهران اختصاص يافته است.

وي در ادامه باز پذيري معتادان موضوع ماده 16 در مراكز، به صورت متناوب و تكراري را از مشكلات اين حوزه برشمرد و گفت: آمار مربوط به تعداد معتادان پذیرش شده طی شش ماهه اول سال جاری در سطح تهران مؤيد اين است كه 35 درصد از اين افراد يك بار، 21 درصد دوبار، 6 درصد سه بار، 2 درصد 4 بار و 21 درصد بيش از 4 بار سابقه ترك داشته اند.

دين‌پرست در ادامه خواستار بهبود و ثبات این وضعیت (پذيرش چندباره معتادان كه به نوعي نقض قانون است) شد و گفت: به نظر مي‌رسد بهره‌گیری از ظرفیت اردوگاههای ماده 42 یکی از راهکارها است و همچنين مقامات قضائی ذیصلاح، قبل از پذيرش افراد در مراكز ماده 16، افراد را به حوزه‌هاي قضائي استانهاي محل سكونت آنها ارجاع دهند و هر فردي در مركز ماده 16 استان محل سكونت خود نگهداري شود، همچنين ضرورت دارد در خصوص اشتغال گروه مستعدي از افراد ترخيصي از مراكز موضوع ماده 16، تمهيدات لازم اتخاذ شود.

کد خبر 2381726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha